School Notice

Faculty

Home/ Faculty / Dr. Rishabh Kumar Mishra
School of Education Studies
Rishabh Kumar Mishra

Dr. Rishabh Kumar Mishra

Assistant Professor

E-mail: rkmishra[at]aud[dot]ac[dot]in

Assistant Professor , School of Education Studies

Qualification

  • Ph.D. in Education, Department of Education, University of Delhi
  • Title of the thesis: Children’s Understanding of Social Science: Exploring the interface between their Everyday Knowledge and School Knowledge
  • M.A. (Geography), M.Ed.

Projects

  • 2018-2022 Exploring the Culture of Learning based on Nai Taleem: A Case Study of Anand Niketan School, funded by NCERT New Delhi.
  • 2017-2018 सामाजिक यथार्थ के प्रति विद्यार्थियों की समझ, funded by MGAHV Wardha.
  • 2016-17 नई तालीम का शिक्षणशास्त्रीय ढांचा और अध्यापक शिक्षा, funded by MGAHV Wardha.
  • 2014 Designing the module for teachers to teach out of school children funded by CARE, India.
  • 2014 Designing the Environmental Studies curriculum for out of school learners, funded by CARE, India.
  • 2013 Designing an Integrated Module for Teaching Social Science based on Life Skill Education Program, funded by United Nations Population Fund

Past Experience

Assistant Professor (2015 – 2023) Department of Education, Mahatma Gandhi Antarrashtriya Hindi Vishwavidyalay, Wardha, Maharashtra.

    My Zone / Area of Expertise

    My doctoral research focused on children’s construction of knowledge. It explored how does interface between school knowledge and everyday knowledge shapes children’s understanding in the domain of Social Science. The work takes cognizance of interrelationship between culture, cognition and pedagogy. I used to teach courses related to Psychological perspective of education, Pedagogy of social science and Teacher education. Besides, I also take interest in alternative schooling. I have done a case study of Anand Niketan School, Sewagram, Wardha that practices the pedagogy of Nai Talim.

    Publications

    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2023). सामाजिक विज्ञान की कक्षा में विद्यार्थियों का दैनंदिन ज्ञान, पाठशाला भीतर और बाहर, 15, पृ. 47-55.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2022). आनुभविक अधिगम के लिए शिक्षकों के प्रयास, पाठशाला भीतर और बाहर, 14, पृ. 41-49.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2022). जाति के बारे में बच्चों का नज़रिया, पाठशाला भीतर और बाहर, 12, पृ. 07-12.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार और कौर, रवनीत (2020). विद्यालय नेतृत्व एवं अधिगम संस्कृति, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 41 (2), पृ. 112-121.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2020). स्वालंबन और स्वतंत्रता का पाठ, प्राथमिक शिक्षक, 44 (3), पृ. 82-97.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2020). सामाजिक सरोकार के मुद्दे और विद्यालय की अधिगम संस्कृति, प्राथमिक शिक्षक, 44 (1), पृ. 56-63.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2019). शिक्षा, समाज और भविष्य, ज्ञान गरिमा सिन्धु, 64, पृ. 8-15.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार और कौर रवनीत (2019). पूर्व विद्यालयी शिक्षा की अधिगम संस्कृति, ज्ञान गरिमा सिन्धु, 63, पृ. 48-55.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार और कौर रवनीत (2019). संधारणीय विकास का शिक्षण प्रतिरूप, ज्ञान गरिमा सिन्धु, 61, पृ. 99-106.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2019). नई तालीम का भविष्य, बहुवचन, 63, पृ. 161-170.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2019). नयी दुनिया के लिए तालीम, प्राथमिक शिक्षक, 43 (1), पृ. 22-26.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2018). नव उदारवादी एजेंडा और प्राइवेट स्कूल के शिक्षक, परिप्रेक्ष्य, 25 (2), पृ. 79-88.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2018). विद्यालयी शिक्षा का समकालीन परिपेक्ष्य, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 39 (1), पृ. 40-45.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2018). कला और शिक्षा, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 39 (2), पृ. 50-57.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2018). बच्चे का विकासात्मक सन्दर्भ और विद्यालय, प्राथमिक शिक्षक, 42 (4), पृ. 53-58.
    • Mishra, R. K. and Mishra, G. (2018). Ethnopsychological Perspective on Education for Adivasi Children in India, Indian Education Review. 56 (1), Pp 53-71.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2017). सामाजिक विज्ञान शिक्षण: विद्यालयी और विद्यालययेतर विमर्श की पारस्परिकता, परिप्रेक्ष्य, 24 (2), पृ. 1-24.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2017). विद्यालायेत्तर विमर्श और अभिभावक, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 38(2), पृ. 66-79.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2016). कक्षा विमर्श में पाठ्यपुस्तकों की भूमिका, परिपेक्ष्य, 23 (3), पृ. 29-46.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2015). शिक्षकों को तयारी करने की चुनौतियाँ, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 35 (3), पृ. 5-9.
    • Mishra, R. K. (2015). From Monologue to Dialogue: Interpreting Social Constructivism with Bakhtinian Perspective, Journal of Indian Education. 40 (4), pp. 101-112.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2014). बच्चे और पर्यावरण: पर्यावरण शिक्षा के समाजशास्त्रीय आयाम, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 34 (3), पृ. 21-34.
    • Mishra, R. K. (2014). Unfolding the Epistemological Meanings and Pedagogical Implications of Geography Textbook Question, Journal of Indian Education. 39 (4), pp. 67-82.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार (2013). 'सामाजिक और राजनीतिक जीवन' शिक्षण में अधिगमकर्ता के सामाजिक ज्ञानकोश की भूमिका, भारतीय आधुनिक शिक्षा, 34 (2), पृ. 55-64.
    • Mishra, R. K. (2013). Situating Essentials of ‘Learning to Live Together’ within Pedagogic Practices: A Social-Constructivist Perspective, Journal of Indian Education. 39 (3), pp. 78-89.
    • मिश्र, ऋषभ कुमार , चौधरी, वर्तिका और रंगनाथन, नमिता (2012). सड़क पर बीता अनूठा बचपन: स्ट्रीट चिल्ड्रेन की मनोसामाजिक दुनिया का अध्ययन, परिप्रेक्ष्य , 19 (3), पृ. 1-16.